දේවදත්ත | Devadatta

දේවදත්ත | Devadatta

Posted by Taboo on September 16, 2009

z_p38-aaho0

සතුරකුට වුව වෛර කිරීම සැබෑ බෞද්ධයාට අකැපය. බෞද්ධයකු ‘සබ්බේ සත්තා භවන්තු සුඛි තත්ථා’ කියන්නේ සතුරන් අතැර නොවේ. සතුරන්ට මෙත් නොවඩන්නකුට බෞද්ධයකු සේ මෛත්‍රී භාවනාවෙහි නියැළිය නොහැකිය.

අද මේ රටේ පොදුජන බහුතරය විසින් ‘බුද්ධාගම’ හැටියට හඳුන්වනු ලබන, නලින් ද සිල්වා සිරිමතුන් විසින් ‘සිංහල බුද්ධාගම’ ලෙසින් අර්ථ දක්වා ඇති මෙරට අදහනු ලබන යම් ආගමක් වේද එය ගෞතම බුදුන් විසින් වදාළ තම තම නැණ පමණින් දත යුතු සද්ධර්මයෙන් වෙනස් වීමට එක් හේතුවක් නම් වෛර කිරීමේ නිදහසය. ද සිල්වාගේ ‘සිංහල බුද්ධාගමට’ අනුව සතුරකුට වෛර කිරීම කැපය. සතුරන් තිරිසනුන් සේ ගාල් කොට තැබීමද කැපය. කවර හෝ තමන් රිසි ආකාරයකින් මරාදැමීමද, මියගිය සතුරාගේ හිස පොරොවෙන් ගසා දෙපළු කොට මොළ කැබළිති එළියට ගෙන එදෙස බලා තුටු වීමද කැපය. සතුරාගේ හය හතර නොදන්නා නොදරුවා මරා දැමීමද කැපය. තම අදහස් පළ කිරීම වෙනුවෙන් අහිංසකයකු දඟගෙට යැවීමද කැපය. උදය ගම්මන්පිළ මෑතකදී ලංකාදීපයට ලියූ පරිදි මිනී මැරීම කෙරෙන්නේ රජයෙන් නම් එය ඉවසා වැදෑරීමද පමණක් නොව අනුමත කිරීමද කැපය.

සැබෑ බෞද්ධයින්ට සතුරන් නොසිටියත් ‘සිංහල බෞද්ධයින්ට’ හැමදාම සතුරන් සිටියේ එනිසාය. මේ ලැයිස්තුවේ ආදිමතමයා දේවදත්තය.

දේවදත්ත කෙරෙහි ‘සිංහල බෞද්ධයා’ගේ චිත්ත සන්තානයෙහි ඇති වෛරය අනුපමේයය. “… ඔන්න එතකොටම දේවදත්තයා පොළොව පළාගෙන අපායට ගියා…” යි ගමේ පන්සලේ හාමුදුරුවන් බණට කියන විට, එතෙක් නිදි කිරමින් සිටි නාකි උපාසක අම්මලා ඉද්ද ගැසුවාක් මෙන් අවදි වී “සාදු, සාදු, සාසාසාසාදු” යි චිත්ත ප්‍රීතියෙන් තරගයට මොර දෙන්නේ එනිසාය. හරියටම තිස්සනායගම් වසර විස්සකට බරපතළ වැඩ ඇතිව සිපිරිගෙයට යද්දී වර්ගවාදීන් ලද ආතල් එක වගේමය.

දේවදත්ත කෙරෙහි වන මේ වෛරය එක ආත්ම භවයකට සීමා වූ එකක්ද නොවේ. ගුත්තිල ජාතක කතාවේ දේවදත්ත මූසිල වේ. කතාවසානයේ මූසිල ලබන දඬුවම අනුවේදනීයය. වෑත්තෑවේ හාමුදුරුවන් එය කවියට නඟන්නේ මෙලෙසිනි.

මූසිල මෙපුර තට
නුවරක් නෙවෙයි ඉඳිනට
ඉන් තෝ මෙහි නොසිට
යවයි නෙරපූය යම පුරයට

නිරයට ගියා හෝ නොගියා හෝ වේවා, කැට මුගුරු පහර කා අවාසනාවන්ත මරණයකට ලක් වන්නට මූසිල කළ වරද කුමක්ද? මිනී මැරීමද? සොරකමද? ත්‍රස්තවාදයද? නැත. තම හැකියාවට සරිලන වැටුප් ඉල්ලීමය. (“සිල්ප එක සරියේ-වැටුප් දුන මැනවි එක සරියේ”) මීට සැදැහැවත් බරණැස් නුවර වාසීන් අනුදන්නා දඬුවම මරණ දණ්ඩනයයි. සාමාන්‍ය මරණ දඬුවම නොව, ප්‍රසිද්ධියේ ගල් ගසා මරා දැමීමය. මේ සුළු ‘වරදට’ (එය වරදක් නම්) දඬුවම සැසඳේද කියා කිසිවකු ප්‍රශ්න කරන්නේ නැත. මන්ද ඒ දේවදත්තයා බැවිනි. ඌට මොක උනාම මොකද?

කවුද මේ දේවදත්ත?

‘සිංහල බෞද්ධයින්’ ලෙහෙසියෙන්ම අමතක කර දමන කාරණාව නම් මොහු අනෙකෙකු නොව, බුද්ධෝපස්ථායක, ධර්ම භාණ්ඩාගාරික, ආනන්ද හාමුදුරුවන් සමඟ එකම දවසේ පැවිදිබව ලත්, ගෞතම බුදුන්ගේම ගිහිකළ භාර්යාවගේ එක කුස ඔත් සොහොයුරා බවය.

ලේඛකයා දකින හැටියට දේවදත්තගේ ඇති එකම වරද ඔහු ආගමික අන්තවාදියකු වීමය. මේ අභූත හැසිරීම එක්තරා අන්දමකට වර්තමානයේ ජාතික හෙළ උරුමයේ චර්යා රටාවට සමානය. හෙළ උරුමයට සේම දේවදත්තටද අවශ්‍ය වන්නේ දැඩි ආගමික නීතිරීති සමූහයක් (තමන් පිළිපදිනවා වෙනුවට) අනුන්ගේ හිස මත පැටවීමය. ඒ මේය.

1. සියළු භික්ෂූන් සදාකාලිකව ආරණ්‍යගත විය යුතුය.
2. සියළු භික්ෂූන් සදාකාලිකව පිණ්ඩපාතික විය යුතුය. (දනට ලැබෙන ආරාධනා පිළි නොගත යුතුය.)
3. සියළු භික්ෂූන් සදාකාලිකව ඉවත දැමූ පිළියෙන් කළ සිවුරු හැඳිය යුතුය. (සිවුරු පිරිකර භාර නොගත යුතුය.)
4. සියළු භික්ෂූන් සදාකාලිකව රුක් සෙවනෙහි සැතපිය යුතුය.
5. සියළු භික්ෂූන් සදාකාලිකව නිර්මාංශී විය යුතුය.

ගෞතම මීට දෙන්නේ ඉතාම යථාර්ථවාදී පිළිතුරකි. “ඕනෑම භික්ෂුවක් ස්ව-කැමැත්තෙන් මේවා පිළිපදිනවාට මගේ විරුද්ධත්වයක් නෑ. නමුත් අනිවාර්යයෙන්ම පිළි පැදිය යුතු වත් පිළිවෙත් ලෙස මේවා අනුමත කරන්නට බැහැ.”

මේ සද්ධර්මයයි. බමුණු කුලය සිඳ බිඳ ගොඩ නැඟූ නිදහස් දර්ශනයකට පෙරළා බමුණු කුලයේ දැඩි වත් පිළිවෙත් එක් කිරීම ගෞතමගේ අභිප්‍රාය නොවේ. ගිහි ගෙට ඇති බැඳුම් වලින් මිදුනද, පහසුව ප්‍රිය කිරීම මනුෂ්‍ය ස්වභාවය බව ඔහු දනී. කෙනකු සතුටු සිතින් පිරිනමන දනක්, සිවුරක් පිළි ගැනීම වරදක් සේ ගෞතම නොදකී. සත්‍යාවබෝධයට මඟ වැටී ඇත්තේ අත්ථකිලමතානුයෝගය හරහා නොවන බව ඔහු පසක් කොට ඇත. දැඩි නීතිරීති වලින් භික්ෂූන් පාලනය කිරීම අනවශ්‍ය වනුයේ අවබෝධයෙන් මිස කරන්නන් වාලේ අන්ධාණුකරණයෙන් වත් පිළිවෙත්හි නියැලීම ගෞතම අනුදත් දර්ශනය නොවන හෙයිනි.

බෞද්ධ සාහිත්‍යය කියන්නේ දේවදත්ත ගෞතමයන්ගේ අනුදැන්ම නොලද නිසා උරණ වූ බවය. ඉන්පසු ඔහු කළ කී බවට අප අසා ඇති දෑ සත්‍යය හෝ ප්‍රබන්ධය විය හැකිය. දේශපාලන පක්ෂයකින් කඩාගෙන ගියත් රටේ නැති අභූත චෝදනා එල්ල වීම සාමාන්‍ය ස්වභාවයයි. අනෙක් අතට අපි දේවදත්තගේ ඇසින් කතාව දැක නැත්තෙමු. මේ නිසා මෙකී පසුකාලීන සිද්ධිවලට වඩා වැදගත් වන්නේ දේවදත්ත හා ගෞතම අතර ඇතිවූ මතවාදී අරගලයයි. හරි හෝ වැරදි වේවා, මතවාදී ලෙස ගෞතමට එරෙහි වීමේ ප්‍රතිඵලය දරුණුය. ඔහු ගෞතමගේ ශ්‍රාවක කොටසකගේ හෝ සදාකාලික වෛරයට බඳුන් වන්නේ ඒ අනුවය.

‘සිංහල බෞද්ධයන්’ දකින දේවදත්තගේ චරිතය, දුර්වල ප්‍රබන්ධයකදීවත් හමු නොවන ආකාරයේ සම්පූර්ණ කළු එකකි. ඉන් කිසිවකුට ගත හැකි ආදර්ශයක් නැත. පියා මරා ආනන්තරිය පාපකර්මයක් කළ අජාසත්ත පවා පසුකළෙක බෞද්ධ ශ්‍රාවකයකු වෙද්දී දේවදත්ත ජේතවනාරාම භූමියෙහිදීම බුදුන් දකින්නටවත් වරම් නොලැබ අවාසනාවන්ත ලෙස මිය යයි. ‘සිංහල බෞද්ධයෝ’ ඊට සාධුකාර දෙති.

පුදුමයකට මෙන්, දේවදත්ත කෙරෙහි වූ මේ වෛරය පවතින්නේ ථෙරවාදීන් අතර පමණකි. මහායානිකයෝ දේවදත්තට වෛර නොකරති. මහායාන බෞද්ධයන්ගේ ප්‍රමුඛ සූත්‍රයක් වන පදුම සූත්‍රයේ කියැවෙන්නේ දේවදත්ත මතු දිනෙක පච්ඡෙක බුද්ධත්වය ලබන බවය.

දේවදත්ත මියගියද ඔහු සංකේතාත්මකව ‘සිංහල බෞද්ධයාගේ’ මනසෙහි ජීවත් වේ. විටින් විට ඔහු විවිධ අවතාරයන්ට ආරූඪ වේ. මෙසේ වූ කල්හි ‘සිංහල බෞද්ධයෝ’ද දේවදත්ත කෙරෙහි වූවෛරය මේ අවතාරයන්ට මුදාහරිති. කළු සුදු ලෝකයක මේ අවතාර හැම විටම කළුය. කළු කුහර වලටත් කළුය. චතුස්කෝටිකය ගැන බයිලා කියන නලින් ද සිල්වා පවා මෙහිදී ද්විකෝටිකයේ සරණ යයි. මේ අවතාර පැවතිය නොහැකිය. මූසිලට ගල් ගසා මැරා දැමුවාක් සේම ඒවා මරාදැමිය යුතුය. අද සිදුවෙමින් පවතින බොහෝ දෑ මෙනයින් තේරුම් ගත හැකිය.

This entry was posted on September 16, 2009 at 3:56 am and is filed under Uncategorized. Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

Be the first to like this post.

62 Responses to “දේවදත්ත | Devadatta”

  1. chaminda said

    September 16, 2009 at 5:51 am

    obage manasa apahadhiliii, oba pahadhili manasak athi kara gana lookaya dhesa balanna, okkoma patalawaa ganna epa, garu kala yuttata garu karanna tharam nihathamaaneewanna, oba baudhdhayekda nadda kiyaa danne natha , baudhdhayeknam niwaradhiwa dharmaya asanna daranna, pilipadhinna, anun dhesa balannata pera oba desa balanna,

    obage sitha pahadhili baawayata path weawaa kiyala prarthanaa karanawa

    • Taboo said

      September 16, 2009 at 8:07 am

      @chaminda,

      If your ‘pehedili manasa’ means a mind that does not questions the world, not thanks, I do not want such a mind. I am happy with Chaos. In fact, I enjoy it!

      • September 18, 2009 at 7:37 am

        Helloo Taboo,

        As you mention, while Monk Devadaththa Dying, he was recalling BUDUGUNA, that means Ithipiso Bagawa… Like that,.
        That means Monk Devadaththa determined to understand the BUDUGUNA and find the Nirwanaya. So it is only past story, however it end up by mentioning that he also want to find the Nirvanaya through Buddha’s way ok…………

        So pls dont live inbetween of the start and end of the story. Try to get the outcome of that story ok. Dont argue that, if this was that then it might be this bla bla bla bla……….

        Coz we need the moral of the story, coz we cant change the story as it already has a took place and have results. I dont think, that u are imagine to see a another Lord Buddha.

        Coz to me next Lord Buddha (“People saying there will be another Lord Buddha named Maithree Buddha”) is the Maithriya which shud be arised inside our mind. That is why Lord Buddha mentioned that Maithriya will find the Nirvanaya after me.

        Coz it has a another lovely story as well. Think in this way, now we are hoping to see another Buddha, that means some one else shud go over previous Buddha’s Explation about everything, (That is wont happen forever for me.) Coz anyone who try to do that has to have a base fisrt, so base for everyone born on this earth is

        Soul or energy + Temperature + Breath (These are the Basic reqiurement to exist a Birth on this space, then follow the sexual Intercourse ok.

        coz to have sex there shud be a mass (I mean Human), But if we have higher temperature then we wont breath or we wont even have reqiured energy for Fornication, likewise all those three are interrelated) according to Lord Buddha.

        So if anyone try to change those then that means he is thinking about exploding this world and create new one. So then he can use his explanation to teach the world about good and bad according to his wish.

        So my point is person who is going to argue that Buddhism is wrong or it miss this and that means.

        He actually doesnt understand the Buddhism yet. That is why u guys are still arguing where Lord Buddha not answered.

        For example does world have a end. Answer is no. Now you trying to find the world end means , that means you are trying to take the wrong path or u are trying to take the wrong turn. Once u enter that road u will see everything is good and others are wrong. That is the baddest thing u have bro.

        In this world have Good and bad. Only we can do is understanding wat is good and wat is bad. Right then we know think before leap.

        It means in ur Musila Story he act in the wrong time, that means he has not aware about the world, he only aware about his talent and money. So that means he does not undestand the reality at that time. Other wise he would act differently.

        That is wat u have to think. I mean the moral of the story will depend on the way u look at it.

      • shehal said

        September 24, 2009 at 7:35 am

        yeah i agree with taboo. i’d rather have my high entropy open mind than a low entropy closed mind

    • shehal said

      September 24, 2009 at 7:33 am

      chaminda
      ඔබගේ පිලිතුර පැහැදිලි නැහැ. ඉංග්‌රීසියෙන්‌ අැයි සිංහල ලියන්‌නෙ?
      download the sinhala / tamil language pack from http://locallanguages.lk – it’s free!

      OR

      post your replies in english…. for better readability that it is

      :p

  2. Jayawardana said

    September 16, 2009 at 5:56 am

    First you have to know how to respect a philosopher. Being an intellect signifies one has to show respect to others and He is not your friend or collegue who you can call as ‘Gauthama’ and you cannot even call his your contemporary as your achievements have not transpired to society as a philospher.
    I like your radical ideas and the excitement generated from your blogs and that’s why I read this from time to time. but a careful restraint is warranted in addressing certain things in life as life itself has not gifted you to be the adjudicator to have celetial powers to always call the ‘right shots’ as you may be wrong like me and all human beings in certain instances in our approach, instances in life.

    • Taboo said

      September 16, 2009 at 8:02 am

      @Jayawardana,

      Marx too was not my friend or colleague, I still call him Marx. Ditto for Jesus, Freud, Darwin, Socrates, Einstein – whoever. Why should I change for one individual?

      • Jayawardana said

        September 17, 2009 at 4:03 am

        We don’t mind whatever you call them as they are known as Marx, Darwin etc to the world . But when it comes to religion, you have got to show respect to the Founders as the accepted norm is to respect them.Also, they are not called by their first name. your ill-perceived ideology construes nothing but vanity to me as a reader.

        Don’t get excited just because you became a lecturer and think you have the say about what’s write or wrong.This is a notion that I derived from many a note from you as you seem to have developed perhaps unintentiaonally. There are millions of intellects in this world and the predominant feature among the very category is ‘respect others idea’. Try to be humble in calling people and their beleifs not trying to trust upon your idea as the ‘flawless’ one. Besides you have welcomed comments and that’s why people make their comments. If you do not entertain comments, then it’s a different story.

      • Taboo said

        September 17, 2009 at 5:18 am

        @Jayawardana,

        Buddhism is a religion for you. To me it is only a philosophy.

        - Taboo

      • Jayawardana said

        September 17, 2009 at 5:21 am

        But you seem to have not got the essence of the philosphy either! that’s what matters!

      • Taboo said

        September 17, 2009 at 5:45 am

        @Jayawardana,

        That is my problem. Not yours. Why you worry?

      • jaya said

        September 17, 2009 at 7:04 am

        Why should I worry about you? The very word ‘worry’ is not included nor insinuated.I was relpying to your comment about philosphy and Religion. You would do well to accept comment as it is without exerting yourself to prove you are the ‘one and only intellect’ to preach. Retalliation is sometimes not the best answer my friend…

      • September 17, 2009 at 9:27 am

        This debate reminds me of a statement made by Professor A.D.P Kalansuriya of Peradeniya University in his philosophy series in Sinhala, that ‘those who call Buddhism a philosophy have not understood either philosophy or Buddhism’ His argument is that Buddhism does not fit into the apparatus or the subject matter of philosophy and should be treated separately. In fact, when one studies deep into Buddhism, one gets totally confused because one cannot say what it is. It eventually ends up in ‘emptiness’ or ‘sunyathavaya’, the equivalent of nirvana in Mahayana Buddhism. So, why get angry about a name?
        Buddha has replied you in Brahmajala Sutta that you should not get angry when people call Thathagatha various names, because Thathagata’s virtue rests not in the name, but in the path he has shown.
        So, let’s follow that path and forget about the name.

      • Jayawardana said

        September 18, 2009 at 4:20 am

        The pseudo named Taboo lost the point in the arguement as he has referred to Lord Buddha as ‘Gauthama Budun’ at his resume and here ‘Gauthama’and goes on to say that he refers others as Marx,Darwin etc Infact all over the world he is known as ‘The Buddha’and our friend conveniently forgets this. No body calls him’dauthama’ and it’s not a used term either. ‘Buddga’ signifies attainment of enlightment and with the insinuations, taboo imply equal positioning of Devadatta and ‘Gauthama’ as he referred which is the basis of the debate. The educated don’t get angry over statements and this is an eye-opener(may not open as he likes to be in chaos!) and you may know him or not and want to support where he lost the argument and may be to your hallucination,Buddhism is empty. To me it’s not and there only the evolvement of our arguments differ. Thank you for coming out to help him but you too fail as Phd doesn’t give any one an authority to get others to believe what he says. So don’t come with statements that this prof said this and that as what matters is the crux of the statement on which you evolve the argument!

      • September 18, 2009 at 5:22 am

        Thanks for your prompt response which indicates that you are genuinely concerned and on alert. It is indeed a good sign and the first step of free inquiry which one day would help you to attain enlightenment, the ultimate aim of following the path of the teacher.
        I referred you to Brahmajala Sutta in the Deegha Nikaya because you were angry (and you are still) so that you could learn from the teacher’s own words the futility of getting angry about ‘name calling’. Please read it before making further comments.
        About belittling PhDs, the teacher always valued ideas irrespective of the person and if we do not honour his view, we are the people who in fact insult him. Perhaps, you may not have heard of Professor Kalansuriya. He is the best erudite in modern Sri Lanka who can teach us true Buddhism. Please also read his philosophy series in Sinhala.
        About ‘emptiness’ or in other words, enlightenment, that is the ultimate aim of following Buddhism. If we want to reach enlightenment, attachment is the biggest impediment to reach that goal. Attachment can be for money or loved ones or a dogma or a religion or a religious leader. Attachment to Buddhism or the Buddha, as Buddha himself preached to a monk (Bhikku Kokalika) who was looking at him with admiration without even winking, is an impediment to reaching enlightenment. Remember it is ‘alobha (non greed), ‘adosa’ (non-hatred) and ‘amoha’ (non-delusion) that are the path to salvation. Attachment has no place in this path. So, once you reach the level of enlightenment, you are non attached or in a state of emptiness or sunyathavaya. At that level, you are indifferent or in equanimity or upeksha, to both Buddhism and the Buddha.
        Please forgive me, for I did not intend to support you or Taboo. My intention was to give wisdom to both, because the two of you who are very intelligent and value free inquiry so much had been involved in an unproductive debate. That debate had driven both of you to be attached to your views insanely which is an impediment to your own enlightenment.

      • Jayawardana said

        September 18, 2009 at 6:35 am

        Thanks Ancient Learner. But I disagree. you say he is the best erudite in the modern history. May be he is. What about Prof. ven Walpola Rahula?
        This is your personal belief and I can tell another’s name.It’s no use as both of us are referring to them as per our ability to grasp the rational thoughts of this intelligentia. Only now I will reveal to you that I am telling this with a base in this field as a person who first pased out from UOC in 97′ and later completed the Masters and now reading for the same title that you referred. To me, it’s is something that is given on a thesis and that’s no guarantee that you know everything.It’s a qualified knowledge of a particular field and still there are lot more things that one doesn’t know though one achieves this. So don’t tend to believe everything is said as this gives you the descipline to articulate your views than a normal human being. This is dilly-dallying thing to argue as there was no animosity nor hatred from my side as it was a mere pointing a ‘point’ only. however, I am not a constant reader either but this debate inspired me to see the comments as well and I consider Taboo to be a hugely talented young person. but definitely he’ll do well to respect other’s ideas without always trying to have the final say as he usually does. With time he’ll acquire the skill to look at things in a more balanced way being radical. That’s the difficult part!

      • September 18, 2009 at 7:37 am

        It is indeed heartening to learn that you have gone deep into the studying of the teaching of the teacher. You will definitely succeed in your venture. My regards and blessings to you.
        Professor Walpola Rahula is another world renowned Buddhist scholar, but he is no more. His fame has in fact spread from east to west not only among the scholars, but also among the ordinary people. His contribution to the Vidyodaya University as its VC in late 1960s is unparalleled. His book ‘Teachings of the Buddha’ is used in many countries where Theravada Buddhism is practised as a handbook for learning the religion. But, even a Buddhist scholar like him, could not get rid of attachment and got into politics in late 1940s, wrote a book in Sinhala ‘Bhiksuwakage Urumaya’ arguing that it is perfectly in order for a Buddhist monk to get involved in politics and vehemently opposed the proposed devolution schemes in late 1980s and 1990s (another sign of not having ridden attachment). It is up to us to learn from what he did and correct ourselves.
        The list of Buddhist scholars does not end here and there are many more.
        I agree with you that academic qualifications based on simply the certificates earned has no value. Our erudition and learning are displayed by our way of looking at the world. That view is always distorted if we allow ourselves to be driven by emotions which close the door for initiating rational thinking, the fundamental message delivered in Kalama Sutta by the Buddha.
        In my opinion, what you and Taboo, two extremely intelligent persons, had been doing was, instead of getting together and enlightening others, debating on an irrelevant issue.

      • shehal said

        September 24, 2009 at 8:05 am

        in the context of this article…

        (Gauthama Buduna == The Buddha)
        TRUE

        (Gauthama == The Buddha)
        TRUE

        (buddha == The Buddha)
        TRUE

        (lord buddha == The Buddha)
        TRUE

    • sam said

      September 16, 2009 at 4:46 pm

      Calling someone by name is neither an insult nor disrespect. Wasnt there is a story about a man who has so many honorary names and died because it took so long for him to tell his full name to the doctor.

      • Jayawardana said

        September 17, 2009 at 4:20 am

        The underpinning idea is not connected wisely to the question raised. Insult depends on the circumstances on which it’s used. More suitable call would have being ‘Dauthama Budun’ as he has written about his self description in this blog. Why didn’t he use ‘Gauthama’ and Marx there? That too needs changing if we are to believe this is no insult.
        I have no disagreement with what he says about JHU. It’s only a term thaat I preferred to argue and not the content.

      • Anonymous said

        September 17, 2009 at 2:55 pm

        In any case, this is Taboo’s blog and he is free to write in a style that he prefers – if anyone is offended by that, then they are free to stop reading this blog. But for those who are offended – if you write about Buddhism not being a theistic religion in your own blog, and if a Christian/Muslim/Hindu person somehow found it offensive that you do not believe in their god (which they often do) – then will you change the content in your blog to appease them?

    • shehal said

      September 24, 2009 at 7:41 am

      showing respect is not about attaching prefixes or suffixes to their names.

      one may show more respect by understanding or at least attempting to understand the teachings of buddha, jesus, etc. than attaching prefixes or glorifying their names.

    • shehal said

      September 24, 2009 at 7:49 am

      are you referring to the following paragraph?

      අද මේ රටේ පොදුජන බහුතරය විසින් ‘බුද්ධාගම’ හැටියට හඳුන්වනු ලබන, නලින් ද සිල්වා සිරිමතුන් විසින් ‘සිංහල බුද්ධාගම’ ලෙසින් අර්ථ දක්වා ඇති මෙරට අදහනු ලබන යම් ආගමක් වේද එය ගෞතම බුදුන් විසින් වදාළ තම තම නැණ පමණින් දත යුතු සද්ධර්මයෙන් වෙනස් වීමට එක් හේතුවක් නම් වෛර කිරීමේ නිදහසය. ද සිල්වාගේ ‘සිංහල බුද්ධාගමට’ අනුව සතුරකුට වෛර කිරීම කැපය.

      there are some text formatting typos. but i don’t see anything ‘disrespectful’ as you claim when the author has cited buddha as ‘ගෞතම බුදුන්’

      yes and let’s nit-pik and digress
      :p

  3. අරුණ said

    September 16, 2009 at 6:32 am

    මෙරට ලියවුනු බොහෝ බණ කතා හා ජාතක කතා වලින් බුදුරජුන් වීරත්වයට පත්කර දුෂ්ඨයා පරාජයට පත්කර ඇත.. මෙය හුදෙක් බුද්ධාලම්හන ප්‍රීතිය ඇති කරවීම සදහා පමණක්ම නොව ජීවිතාදර්ශ ලබා දීම සදහා යොදාගෙන ඇත.. ගුත්තිල මූසිල කථාවෙ දී මූසිල අනිවාර්යයෙන්ම දිනයි.. නමුත් කථාවෙ දී ගුත්තිලව සිතාමතාම දිනවයි.. ඔබ මෙම ලිපියෙන් කියන්න යන කාරණාව පැහැදිලිය.. අන්තවාදී නොවී මධ්‍යස්ථව සිට කරුණු ඉදිරිපත් කරණ බ්ලොග්කරුවන් මෙහි විරලය..ඔබට මගේ සුහ පැතුම්…
    ( විහාග වංචා වල මූලාරම්හය ගුත්තිල කථාවෙනි.)

  4. kirimama said

    September 16, 2009 at 6:50 am

    super duper… mata thama therenne naha chathush-kotikaya. Eka nikan jelly wage ghnath nethi drawath nethi.. dapu bhajaneta setwena.. kapati kamak wage ekaka..

  5. cheena said

    September 16, 2009 at 9:09 am

    Well said. What a damege JHU is doing to the soceity.

  6. LishWish said

    September 16, 2009 at 9:30 am

    මැද මාවතේ ඉඳන් බැලුවහම මේ ලිපියේ හරි ලස්සන ජීවිත කියැවීමක් තියෙනවා. වටින ලිපියක්.., මේ ලිපිය මට වටින්නේ මම මූසිලගේ පරම්පරාවේ කෙනෙක් නිසා. [ මූසිල ගේ පරම්පරාවෙන් පැවතෙන කෙනෙක් යැයි මා අදහස් කලේ මම මගේ ශක්තියෙන් නැගිටින්න උත්සහ දරන්නෙකු නිසා.]

  7. September 16, 2009 at 10:12 am

    නලියා හිතං ඉන්නෙ ඌ, නාගසේන කතා වස්තුවෙ චරිතයක් කියලා.. ඒ තරමට ඕකගේ ස’කිට් අප්සෙට්. කලුතරින් MEP එකෙං චන්දෙ ඉල්ලලා චන්ද 3000 ක් අරං කුජීත වුනාට් පස්සෙ මරු සීන් වෙලා තියෙනවා.. විස්තර පසුවට..

  8. පාලිත said

    September 16, 2009 at 10:53 am

    සැබෑ බුදුදහම සොයාගැනීමට උදව් දෙන පැහැදිලි කිරීමක්…
    එක්තරා විද්වතෙක් මෑතකදී පැවසූ ආකාරයට ලංකාවේ මේ වන විට පවතින්නේ බුදුන්ගේ බුදුදහම නොවේ..ඒ වෙනුවට අපි කළු ප්‍රතිරූපයකින් හදුනාගත් දේවදත්තගේ බුදුදහමයි. මේ දවස්වල ප්‍රදාන ධාරාවේ බුදුදහම, මතවාද,බුදුදහම ගුරුකොටගත සදාචාරය සැබැවින්ම නියෝජනය වන්නේ දේවදත්තගේ අන්තවාදය මිසක් ගෞතම බුදුන්ගේ බුදුදහම නොවේ…මෙවැනි අන්තවාදයන්,පවිටු චින්තනයන් බුදුන්ගේ දවස දුර්ලබ වූවා සේම ඒ තත්ත්වයම තවදුරටත් වෙනස් පසුබිමක අදත් ක්‍රියාත්මකය.බුද්ධාගමිකයෙක් නොවන ටැබූගේ මේ කතිකාව නිර්මල බුදුදහමේ අවසාන අරමුණ වන ලෝකයට සුවසෙත සදහා වන දායකත්වයක් වන්නේ මේ නිසාමය..දේවදත්ත ධර්මය පන්නා දැමිය යුතුය.

    නලියාගේ අන්තවාදයන්ට එරෙහිව කොළඹ විවිද්‍යලායේ කතිකාචාර්යවරයෙකුගේ අදහසක් මේහිදී සිහියට නැගේ…
    “ඔබේ බුදුන් ඔබම ගන්න…අපේ බුදුන් අපිට දෙන්න”

  9. Anuruddha said

    September 16, 2009 at 11:06 am

    Much of what we read in Devadatta stories are later accretions to the folklore that gathered around the story of the Buddha. We read these in the commentaries to the Pitaka texts. There is no historical basis to Devadatta stories. Anyway, a new school of thought as the one initiated by the Buddha was bound to have dissidents and the story of Devadatta symbolically typifies one such dissenter.

    But these differences did not rake up hate wars and blood letting on the scale Jews had to suffer as opponents of Jesus in the course of 2000 years. That hate still persists.

  10. Bambaradeniya said

    September 16, 2009 at 2:05 pm

    ද සිල්වාගේ ‘සිංහල බුද්ධාගමට’ අනුව සතුරකුට වෛර කිරීම කැපය.
    සතුරන් තිරිසනුන් සේ ගාල් කොට තැබීමද කැපය.

    කවර හෝ තමන් රිසි ආකාරයකින් මරාදැමීමද, මියගිය සතුරාගේ හිස පොරොවෙන් ගසා දෙපළු කොට මොළ කැබළිති එළියට ගෙන එදෙස බලා තුටු වීමද කැපය.

    සතුරාගේ හය හතර නොදන්නා නොදරුවා මරා දැමීමද කැපය.

    තම අදහස් පළ කිරීම වෙනුවෙන් අහිංසකයකු දඟගෙට යැවීමද කැපය.

    උදය ගම්මන්පිළ මෑතකදී ලංකාදීපයට ලියූ පරිදි මිනී මැරීම කෙරෙන්නේ රජයෙන් නම් එය ඉවසා වැදෑරීමද පමණක් නොව අනුමත කිරීමද කැපය.

    Dear Sir,

    I do not believe this letter is to talk about Devadatta or what he did, but to compare JHU to Devedattha , who wanted to make others do what he wants to meet his requirements.

    Soma Himi and Athula

    Concept of JHU was born the day our loving SOMA HIMI said that he wanted to become the President of Sri Lanka. This was also kindled by the fact there was some politician wearing Buddhist robes in down south. He had to get up from his seat when Chairman walked in.

    Respecting Speaker :

    To safeguard this situation JHU had to vote for W J M Lokubandara, to become the speaker , as the Puravidya Chakrawarthi Goyya said “ he might even put a white robe on our Parliament chairs. “

    Kings entered priesthood

    In old ages Kings after they ruled they went on meditation leaving their kingdom , to relieve their sins. ( Chandraguptha Morya, Makadeva, and many Sri lankan Kings). But now the opposite happens, so called Pious monks wants to come and rule at their old age. ( ABUDDASSA KALE).

    Aggi-Kandaya- Suthra ( Burning Log)

    Lord Buddha clearly explained what happens to monks who indulge in unwanted activities , and still wear robes and get worshipped and obtain Alms from people showing that they are religious. ( Aggi-Kandaya-Suthraya). Its better to go and hug a burning log than indulge in such activities that fool others Lord Buddha has said.

    Prof Duthugamunu

    This clearly shows that “ Its them ( JHU)that who does not believe in |Buddhism, but they try to preach others for their survival. We must thank our King Dutuigamunu Prof Mervin Silva for at least bringing one on the JHU monks beck to his senses by squeezing him, down under. So we can say Mervin has now done a great yeomen service to Buddhism, in Maharaga area.

    Ganinnan-sela ( 1760 AD in Kandy)

    In 1760 AD there had not been priests with Upasampada. The priests were called “ Ganinnansela”. They used to work for the King (eg- Kobba-kaduwa – Ganin-nanse) , did farming , etc. But before they entered the field they disrobed them selves by hanging the “ Chhewaraya” ( ROBE) on a high tree. After the days work they re-entered the priesthood by wearing the robe hung from the tree. ( by this method they escaped from the sin as the time they were farming they had disrobed).

    Recommendation to Parliament Priests

    My recommendation is to request all the priest that are in parliament to hang their “ Robes” in a tree before entering the parliament, (so that they may not insult Buddhism,) and they can wear them on their return from parliament.

    This should be done, after having a good meal from the Parliament ( by this meal all Sri Lankan tax payers will merit as this was given on their expense, and could be considered a Dana, to JHU “Ganin-nases”)

  11. chandare said

    September 16, 2009 at 3:43 pm

    Taboo,
    I think it would be unwise to paint Sinhala Buddhism with one broad brush.After all king Dutugemunu built a Daageba for Elara after the war and asked everybody to pay respect to him.almost 2000 years later when Kappetipola fleeing the British ,with the risk of getting captured and not knowing the exact location since Anuradhapura was in ruins , got down from the horse and payed respect in the general area that was supposed to be the monument.I think that was the main current of the buddism until was held hosatge by “protestant Buddists” in late 19th Century .Leading the charge was Anagarika Dharmapala.
    Another reason that led to the militant buddism is the caste conflicts in late 19th/early 20h century.The up and coming castes had to be “better Sinahalese buddist” than the one already in the top spot.This one upman ship led to “super sinhala buddists” that control public discourse now.

    • Anonymous said

      September 16, 2009 at 6:33 pm

      Actually, I think Taboo’s writing is spot-on, particularly since he is attacking “Sinhala Buddhism” which, by definition, must differ from “Buddhism”. (Not that I would mind if he was attacking Buddhism in general – I don’t mind what he is criticizing, as long as he presents valid, rational arguments.)

      • Jayawardana said

        September 18, 2009 at 4:23 am

        Anonymous and Ancient Learner are not any body elese but taboo. in another name. ha ha ha.

      • Taboo said

        September 18, 2009 at 5:14 am

        @Jayawardana,

        අනුන්ගේ නම් වලින් කමෙන්ටු දා ගැනීමට තරම් කමෙන්ටු අහේනියක් ටැබූට නැත. ඔහු මෙතැන කමෙන්ටු වලට ඉඩ තබා ඇත්තේ අනෙකුන්ගේ අදහස් වලට ගරු කිරීමට මිස ඔහු කමෙන්ටු දැකීමෙන් වෙනත් බොහෝ බ්ලොග් කරුවන් මෙන් ත්‍රිලක් ලබන නිසා නොවේ. කමෙන්ටු ඇතද නැතද ටැබූ ලිවිය යුත්ත ලියයි.

        - Taboo

      • September 18, 2009 at 7:45 am

        I can definitely assure that I am not Taboo. I accidentally got into his blog and my interest was simply to clarify positions which had been missed by other commenters.

      • Taboo said

        September 18, 2009 at 7:53 am

        And I can assure, I will never use the word ‘Ancient’ to describe myself. I am a ‘Modern Learner’. I am NOT an Ancient Learner – not even anonymously. :-)

        - Taboo

    • September 17, 2009 at 1:08 am

      It is said that when King Dutugemeunu was filled with remorse of the carnage that was brought about by the long drawn war, he turned to learned Bhikkus for solace. Bhikkus had advised him that ‘one can kill a person, without being a killer’ implying what is wrong was the motive, whether pleasurable or remorseful,that would follow after the killing. A true Buddhist should learn to analyse the whole episode of killing in terms of cause and effect process without attaching either positive or negative marks to it. The Buddha tried to prevent killing before it took place, but after he failed to prevent it, looked at it with equanimity.

  12. September 16, 2009 at 4:29 pm

    නියමයි!!!

  13. Madhawa said

    September 16, 2009 at 5:14 pm

    නියම ලිපියක්… ඒ කියන්නේ ටැබූ හිතන විදිය නියම විදියට අවබෝධ කරගන්න පුළුවන් විදියේ ලිපියක්. වෛර කිරීමේ නිදහස,”සතුරන්” “තිරිසනුන්” සේ “ගාල් කර තැබීම” ඉඳලා අද සිද්ධ වෙන දේවල් ගැන තේරුම් ගත හැකි විදිය ගැන කියන දේ වෙනකල් කමෙන්ට් කරන්න බොහෝ දේවල් තියෙනවා කියලා හිතෙනවා. මේ දවස්වල වෙලාව තියෙන හැටියට බලමු.

    දේවදත්ත කථාවෙන් නම් ඉගෙන ගන්න ගොඩක් දේවල් තියෙනවා…………..

    අනික, බෞද්ධ දර්ශනය තේරුම් ගන්න උත්සාහ කරන කොටස් අපේ වර්තමාන සමාජයේ ඉන්නවා කියලා මම විශ්ව විද්යාලයේ ඉන්න කාලේ දැක්කා (උපතින් බෞද්ධ අයට අමතරව උපතින් කතෝලික, හින්දු අය පවා). ඒ කොටස්වල සංඛ්යාත්මක වැඩි වීමකුත් පේන්න තිබුණා. බෞද්ධ දර්ශනය හරියට දැනගන්න අවස්තාවක් නොලැබුණු “සිංහල බෞද්ධයෝ” ඉන්න වර්තමානයට වඩා අනාගතය සෑහෙන්න හොඳ වේවි.

  14. September 17, 2009 at 1:16 am

    Good Post!

    දේවදත්තගේ ආනන්දලාට රිදෙන්න පුළුවන් නිසා ප්‍රවේශමෙන්.

  15. Rebel said

    September 17, 2009 at 4:55 am

    One of the most disgusting blog post I’ve seen…
    Calling “Guathama” – You MUST change this.. otherwise .. he he :D -> http://en.wordpress.com/report-spam/

    take my warm wishes…
    GO TO HELL!!!

    • Taboo said

      September 17, 2009 at 5:16 am

      @Rebel,

      Thanks. I look forward visiting hell. Like visiting new places and nothing can be worse than here.

      - Taboo

      • SP said

        September 17, 2009 at 5:31 am

        Though your Sinhala is splendid, English here is awful taboo. Anyway what matters is expression of thoughts and you have done that!

  16. isuru said

    September 17, 2009 at 4:51 pm

    @ SP
    I don’t think talking bout the English knowledge of Taboo is relevant coz he/she (I saw in a blog that Taboo is a female who got into trouble from JVP guys in the Uni.)writes in Sinhala. Yes he / she had made certain mistakes in answering in English, but c’mon English is not our mother language right?

    @ Taboo

    Though i don’t agree with you all the time I really like the way you look at things and the way you present your idea. In a blog you write in anonymity and criticize others by their name, I don’t know how good that is coz you can tell anything about anybody (as you did on Ranil W) and they can’t get back to you coz you don’t reveal your self. How brave is it? I really don’t know.

    Calling Buddha by the name “Gauthama” seems to be done intentionally at this article coz as a person who went through a lot of your articles this is the first time i saw you put it in this way. Yes you can say that, as you treat him as a philosopher you talk to him like that, but why not in early occasions?

    I’m not trying to comment on what Prof. Nalin or Mr. Gammanpila has said coz they have said what they think/believe to national news papers writing articles by their own names, so if you are brave enough you should write articles criticizing them with your own name where they can comment to your arguments. (But don’t try to do that to Dr. Silva coz it will give a bad feed back,coz even by writing with anonymity you took off the article on Dr. Silva for some time however i don’t think Prof Nalin or Mr. Gammanpila will do that to you)

    As for your theme on Dewadaththa, form the simple knowledge i have on buddhism i’ve learnt that he made those 5 requests with the sole intention of “Sangabedaya”.
    And when you yourself admit that Buddha has given freedom to monks, why can’t they gather for the a political movement like JHU?(whether it is effective of not is some other issue) It is not a sin, they have their own right. They don’t persuade people to do anything. The people who believe them vote for them. I think you should criticize them by pin pointing there policies.

    Awasanaya sinhalenma iwara kaloth “‘සිංහල බෞද්ධයන්’ දකින දේවදත්තගේ චරිතය, දුර්වල ප්‍රබන්ධයකදීවත් හමු නොවන ආකාරයේ සම්පූර්ණ කළු එකකි. ඉන් කිසිවකුට ගත හැකි ආදර්ශයක් නැත. පියා මරා ආනන්තරිය පාපකර්මයක් කළ අජාසත්ත පවා පසුකළෙක බෞද්ධ ශ්‍රාවකයකු වෙද්දී දේවදත්ත ජේතවනාරාම භූමියෙහිදීම බුදුන් දකින්නටවත් වරම් නොලැබ අවාසනාවන්ත ලෙස මිය යයි. ‘සිංහල බෞද්ධයෝ’ ඊට සාධුකාර දෙති” kiyana dema weradi bawa mage adahasa.

    “ANE dewdath noduti mokpura” kiyala kiyaddi “ANE” kiyannema ohu gena ethiwena anukampawak misa WAIRAYAK NEWEI!

    Mama sinhala bauddhayek egena mata adambari. Apita kohewath uganwala ne anik aya pahath karala salakanna. Ithin mama kemathi oba oya kiyana DEWDATH hata waira karana SINHALA BAUDDHAYO inne koheda kiyala kiyanawanam.

    Obe mulika adahasa JHU and Prof. Nalin hata pahara deema bawa penawa, ekagena getaluwak nehe, eth esandaha Dewdathwa waligen alla genima gena dukai. Eth hemadamath wage obe idiripath kireema agei. Blog ekaka deyak seriously ganna onida nedda kiyala kiyawannohata therum ganna buddhuiyak thibena nisa loku getaluwak nehe.

    So, keep on writing.

  17. Anonymous said

    September 18, 2009 at 9:21 pm

    දේශපාලනය වෙනුවෙන් දේවදත්ත වලිගයෙන් ගැනීම

    ටැබූ යනු කතා නොකෙරෙන දේ තම බ්ලොග් එකෙන් කතා කරන්නටැයි කියා ගෙන ආ බ්ලොග් කරුවෙකි. නමුත් වසරක් පමණ පුරා ඔහුගේ සටහන් කියවන විට ඔහුට ඇත්තේ කුජීත දේශපාලන ඇජෙන්ඩාවක් බව මොනවට පැහදිලි වෙමින් යයි. ගණිත අංශයෙන් උපාධිධරයකු වන මොහු, නලීන් සිල්වාට ගණිතය බැරි බව ඔප්පු කරන බවට පාරම් බෑ මුත්, තවමත් එය ඔප්පු කරන තුරු අපි බලා ඉඳිමු. මොහුගේ ඇති ප්‍රධානතම ලක්ෂණය “මම විතරයි පොර” මානසිකත්වයයි. ඒ මානසිකත්වය ඔහුට ඇතිවී ඇත්තේ උගත් කම නිසා නම් නොවේ. මන්ද මොහු සංවාදයට දැඩි බියක් දක්වන බැවිණි. පළැමු ක්‍රමය නම් උත්තර දෙන්නට අමාරු කොමෙන්ට්ස් කැපීමයි. ඒ ගැන ටබූ ගේ අපකීර්තිමත් ඉතිහාසය කලින් සටහනක පෙන්වා දී ඇත්තෙමි. එය තවමත් සිදු වන බව පාඨකයන් විසින් දන්වා එවා ඇත. ඉන්පසුව කරන්නේ ඔයවැනි කමකට නැති එවුන් සමග මම වාද කරන්නේ නැතයි පැන යාමයි. මේ අයුරින් ටබූ කොටු වී හිරවී ගිය හැම විටකම අපෘෂ්ඨවංශී ගති ලක්ෂණ දක්වමින් සංවාදයෙන් ලිස්සා ගියේය.ටබූගේ දේවදත්ත පිළිබඳ ලිපිය මේ ලක්ෂණ සාධනීයව ස්ඵුට කරන සාක්ෂි සහිත වෙයි. මුළු ලිපිය පුරාම ඔහු ප්‍රකට කරන්නේ සිංහල බෞද්ධ ශිෂ්ටාචායය ගැන ඔහු පසු වන වෛරයි. වික්‍රමබාහු වැන්නකුගේ උමතු දේශපාලන අදහස් වලට ගරු කරන්නකු මේ තත්වයට පත්වීම ස්වභාවික යැයි සිතීමට අපට සිදු වේ.

    බුදු සමය ගැන ලියන්නට පෙළඹෙන ලේඛකයා පළමුව බුදු දහම කුමක්දැයි අසා හෝ දැන ගත යුතුය. ඒ වෙනුවට පසු කාලීනව ලියන ලද ජාතක කතාවකුත්, ඒ තරමටම නූතන බුද්ධ චරිතය කතාත් පාදක කරගෙන බුදුන් හා දේවදත්ත අතර සම්බන්ධය සෙවීමට හේ අසාර්ථක උත්සාහයක යෙදේ. එලෙස වැරදි මූල සාධක මත පිහිටා ඇති කර ගන්නා වැරදි නිගමන මගින් සිංහල බෞද්ධයන් “අධි සාමාන්‍යකරණය” ට ඔහු ලක් කරයි. මේ අධි සාමාන්‍යකරණය වනාහි රටවල් වල ප්‍රධාන සංස්කෘතීන් විනාශ කිරීමට අධිරාජ්‍යවාදීන් අතීතයේ සිට යොදා ගත්, සහ අධිරාජ්‍යවාදී බලු කකුල් විසින් තවමත් යොදා ගන්නා උපක්‍රමයකි. ගණිත උපාධියක් පමණක් ලැබූ ඔහුගේ මහන්තත්වය පෙන්වනවමින් බුදුන්ට “ගෞතම” ලෙස හඳුවා දෙයි. බුදුන් යනු ඉතාම උගත් පුද්ගලයෙකි. ඒ උගත් කමට පවා මොහු ගරු කරන්නේ නැත. ඒ වෙනුවට තමන්ගේ මට්ටමට දමාගෙන “මචං ලෙවල්” එකෙන් නිකම්ම “ගෞතම” කියා කියයි. කලකට ඉහත පාප් වහනේට “පෝපා” ලෙස අමතා නැගුණු විරෝධය නිස නැට්ට පශ්චාත් භාගයේ ගසාගෙන එය වෙනස් කිරීමට මොහුට සිදු විය. මොහුගේ වාසනාවකට බෞද්ධයන් එතරම් මේවා අල්ලාගෙන දඟලන්නේ නැත. එනිසා සමහර විට ජාම් බේරා ගැනීමට පහසු වනු ඇත.

    ගුත්තිල – මූසිල හා බුද්ධ – දේවදත්ත කතන්දරය හරහා ඔහු පේළි අතරින් දෙන්නා වූ අදහස කුමක්දැයි අප සලකා බැලිය යුතුය. පලමුව ඔවුන් සම තැන්හි දමා සලකන විට අපට මතක් වන්නේ සමහර දේශපාලකයන් ලංකා ආණ්ඩුවත් කොටියාත් සමාන පාර්ශවකරුවන් යයි කීමට සමාන දෙයකි. තම පරම හතුරු නලීන් ද සිල්වා අල්ලාගෙන ඔහු ඊලඟට කරන්නේ සිංහල – බෞද්ධයන් වනචාරීන් පිරිසක් ලෙස පෙන්වාදීමටයි. මෙහිදී ටබූ නලීන් සිල්වා ගැන කියා ඇතැයි කියන දේවල් නලීන් ද සිල්වා කියා ඇත්දැයි වෙනම සොයා බැලිය යුතුය. බොහොමයක් ඒවා නලීන් ද සිල්වා කියන්නට ඇතයි ටබූ උපකල්පනය කරගෙන සිටින ඒවා විය යුතුය. “සිල්ප එක සරියේ-වැටුප් දුන මැනවි එක සරියේ” කියමින් මූසිල සම වැටුප් ඉල්ලීම සාධාරණී කරණය කරන ටබූ, තම අධ්‍යයනාංශයට පමිණෙන නවක කථිකාචාර්ය වරයකු ටබූට සමාන වැටුපක් ඉල්ලුවහොත් දෙන පිළිතුර කුමක් වනු ඇත්ද? “මට අවුරුදු 5ක අත්දැකීම් තියෙනවා. ඔයාට කීයකද තියෙන්නේ? උපාධිය වගේම අත්දැකීමුත් වටිනවා” ලෙස කියමින් තම වැටුප ඔහු රැක ගනු ඇත. ගුත්තිල-මූසිල කතාවේ වැටුප් ගැන කියන විට ඔහුට මෙය අමතක උනාදෝහෝ නැත්නම් අමතක කලදෝහෝයි සිතේ. නැවතක ඔහුගේ ලිපියට අප පැමිණෙමු. ලිපියේ මුල් ඡේදයේම ඔහු කරන්නේ සිංහලයන්ට බැනීමයි. එයට බුද්ධාගමද ඈඳාගෙන ඇත්තේ පාරේ සැර වැඩි කිරීමට විය හැකිය. මේ අනුව සිංහලයන් දෙමළුන් සිර කරගෙන සිටිනුයේ මාර ආතල් එකකිනි. ඒ දිහා බල බලා සිංහලයා විනෝද වෙයි. සිංහලයා දෙමළ ලමයින් අමු අමුවේ මරා ඇත. තිසනායකම් හිරේ ගියේද බොරු චෝදනා උඩය! මේවන විටම ටබූ ගේ බළලා මල්ලෙන් එලියට පනින්නේය. ත්‍රස්තවාදීන්ට කඩේ ගිය වුන් වෙනුවෙන් ශෝක ප්‍රකාශ පළ කරන්නකුගෙන් මෙයට වඩා බලාපොරොත්තු විය හැක්කේ කුමක්ද?

    සුපුරුදු ලෙස හෙළ උරුමයට බනින්නා වූ මොහු ඔවුන්ට දැඩි ආගමික නීති රීති සමූහයක් පැනවීමට අවශ්‍ය යයි කිය ඇතත් ඒ මොනවාදැයි නොකියයි. අඩු ගණනේ ඒ නීති රීති වලට යොමුවක් හෝ නොදෙයි. ඒ අනුව සිතෙන්නේ මෙයද ටබූ විසින් හෙළ උරුමය විසින් පනවතැයි ඔහු විසින් සිතාගෙන සිටින නීති රීති සමූහයක් විය හැකිය. මෙබඳු ලිපි පළ කරන විට සුපුරුදු අනුගාමික නඩයද එහෙයි කියනු පෙනේ. ඉන් එකෙකු කියන්නේ මේ ලිපිය සැබෑ බුදු දහම සොයා ගැන්මට ආධාරයක් බවයි. මෙ එහෙයියා සිංහලයන් ගැන බද්ධ වෛරයෙන් පසු වන්නෙකි. ඔහුගේ බ්ලොග් එක තුළ වූ ලිපි කියැවීමෙන් එය මනාව පැහැදිලි වේ. වැරදි මූලාශ්‍ර මත සිට මේ පළ කරන්නේ “ටබූ ගේ බුදු දහම” මිස බුදුන්ගේ බුදු දහම නොවේ. වැදි බණ වලට සදු කියන සංස්කෘතික හා මතවාදීමය වැද්දන් “ටබූ බුදුන්” ට දොහොත් මුදුන් දී සාදුකාර ලබා දෙයි. තමා කුජීත වී ඇති බව ටබූ දැන්වත් තේරුම් අගත යුතුය. පොරත්වය පසෙක තබා බිම් මට්ටමට පැමිණී කරුණු කාරණා සහ අන් මත දෙස බැලීම ටබූට අන්තර්ජාලය තුල කෙසේ වෙතත් සාමන්‍ය ජීවිතය යහපත්ව ගෙවා ගැනීමට උපකාරි වනු ඇත.

    උපුටා ගැනීම – http://panhinda-samaga.blogspot.com/2009/09/blog-post_18.html

    http://panhinda-samaga.blogspot.com/2009/05/taboosubjects.html

    • Anonymous said

      September 19, 2009 at 2:07 pm

      Judging by the fact that someone has been prompted to write the above, Taboo – you’ve done an excellent job! Congrats!

    • chandare said

      September 19, 2009 at 5:19 pm

      taboo you have arrived!

    • Bambaradeniya said

      September 19, 2009 at 7:34 pm

      මේ පුණ්‍යභූමියෙහි වසන්නෝ දෙවර්ගයෙකි. දේශප්‍රේමියෝ හෙවත් රාජප්‍රේමියෝය. නැතොත් දේශද්‍රොහියෝ හෙවත් රාජද්‍රෝහියෝය. තොප අයත් වන්නේ උන්ටද මුන්ටද…………

    • September 20, 2009 at 6:14 am

      පන්හිඳ සමග ‍බ්‍ලොග් සටහනින් උපුටා දැක්වූ ඉහත විවරනය හොඳ මාර්ගයකට සාකච්ඡාව යෙමුකර ඇත. එය ටැබූ සහ ඔහුගේ විසංවේදීන් අතර ඇති අදහස් විශමතාවය මැනවින් හකුලුවා ඉදිරිපත්කර තිබේ.
      මෙවැනි විවාදයකදී ජය පරාජය කිසිවකුටවත් හිමි නොවේ. එහෙත් එය තම අදහස් කිදහසේ ඉදිරිපත් කිරීමටත්, එමගින් අවශේෂ පාඨකයන් දැනුවත් කිරීමත් සිදුවේ.
      අපි හොඳ විවාදයක් බලාපොරොත්තුවෙන් බලා සිටිමු.

    • Taboo said

      September 20, 2009 at 7:08 am

      @AncientLearner,

      කමන්න.ඔබේ ඉල්ලීම ඉටු නොකළ හැකි වීම ගැන කණගාටුයි. තමා වෛද්‍යවරයකුයැයි කියන මේ රංග මිගාර වීරක්කොඩි කියන පුද්ගලයා හා වාදයට එළඹීමට ටැබූ මැළිවේ. ඔහු වාදයෙන් පලා යන හේතුව සූකර ජාතකයෙහි පැහැදිළි කොට ඇත. ඒ මෙසේය.

      යටගිය දවස බරණැස් නුවර බ්‍රහ්මදත්ත නම් රජ්ජුරුකෙනෙකුන් රාජ්‍යය කරණ සමයෙහි බෝධිසත්වයෝ සිංහව ඉපිද වනයේ වාසය කරන්නාහ. එසමයෙහි ඌරු සමූහයක් විලක් සමීපයෙහි ගොදුරු කා වසන්නාහ. එතනම තාපසවරුන් වහන්සේ වාසය කරණ සේක. එසමයෙහි බෝධිසත්වයෝ සිංහව ඉපිද වනයේ වාසය කරණ සේක.එසමයෙහි සිංහයෝ ගොදුරු කා පැන් බොන නිසා ඌරන් වසන විලට බට ඒ වෙලාවට මහත් ඌරෙකු ගොදුරු කා විල සමීපයෙන් යන්නාවූ දැක සුවසේ මූ කමි සිතා අද මූට නොපෙණී යන්නට මැනව මා අද දුටු නම් පසුවදවසෙක නොපැණෙන්නේයයයි සිතා ඌරාට නොපෙනී අනික් තොටකින් ගෙඩනැගී සිටිකල ඒ ඌරා සිංහයා දැක තමාට භයින් යෙති සිතා කියන්නේ යාළුව මමත් සතර පයක් ඇත්තෙක්වෙමි. තොපටත් සතරපයක් ඇත්තෙහිය. එසේ හෙයින් තොප මා දැක නොගොසින් මා කරා එවරැයි වාසි කියා පරදවා බස් කීය.

      එබස් සිංහයා අසා අද මට බැරිය අදට සත්වෙනිදා තොප හා මා හා යුද්ධයක් කරම්හයි කියා ගියේය. එවිට ඌරු තමාගේ ඌරු රැසට කිය. ඌරෝ එවිට කියන්නෝ තාගේ බල නොදැන සිංහයන් හා කැටුව යුද්ධ කෙරෙමියි කියා තා සලසා ගත්හෙයින් ඉදිරියේ මේ ඌරන්ට විනාසය තා නිසායයි ඌරෝ අසා භයින් තැතිගෙණ මේ ඇමදෙනාම එක්ව මට උපායක් කියවයි කිය. එවිට එසේවීනම් මේ සත්දා මුළුල්ලේම තාපස වරුන්ගේ නාන ගෙවල්වලට ගොසින් අසූචි ශරීරය මුල්ලේ තවර තවරා වියලාගෙණ ඇමදෙනා එක්ව උඩුසුළඟේ සිටිනා අසූචි ගන්ධය අසා සිංහයෝ පැරද පලායෙයි කියා ඌරෝ එක්ව මේ උපාය කිවුය. ඌරාත් එලෙසම කොට සත්වෙනි දවස් ඇවිත් උඩුසුලගේ සිටියේය. සිංහයා එතනට අවුත් ඌරු සිටිනා නියාව දැක තා විසින් සිතූ උපාය යහපත නැත්නම් තා මරා පියන්නෙම්වේද මෙවිට තා අතින් අල්ලන්ට හා පයින් අල්ලන්ට හා කටින් අල්ලන්ට හා කැතවුව එසේ හෙයින් ජය තොපටමයයි කියා සිංහයා පලා ගියේය.

      - Taboo

      • isuru said

        September 20, 2009 at 7:56 am

        Dear Taboo,

        I also agree with the AncientLearner.

        Let us be the judge of who the Lion and who the Pig is!

        I think you both write good blogs and you both criticize each others writings on its subject NOT on personal level. (and it won’t be possible either because both of you write in anonymity)

        However it is the very same point that this Migara (he says it’s not his real name) raises all the time. THAT YOU ALL WAYS CRITICIZE OTHERS BUT RUNS AWAY WITH TELLING WHAT NOT WHEN ONE CHALLENGES YOUR POINTS. (your points NOT you) so when you criticize somebody and raise points you should be able to answer other peoples points and criticisms too right?

        So, i personally think you should start a discussion with him, and it will be beneficial for us too, to think in a different angle because you both seem to be good writers (though sometimes i don’t agree with both of you)

      • Taboo said

        September 20, 2009 at 10:59 am

        @isuru,

        You make a factually incorrect statement when you say “THAT YOU ALL WAYS CRITICIZE OTHERS BUT RUNS AWAY WITH TELLING WHAT NOT WHEN ONE CHALLENGES YOUR POINTS.” I have always proved my points (or at least responded) when others challenged my points when they were within my scopes.

        Need examples? See my responses to ගෝමස්, The Chinthaka, Udara, LostINromance, Akila DJ in http://taboosubjects.wordpress.com/2009/08/26/01-19 and ප්රවීන් ඉන්ද්රනාම, Raigamaya, බුධාජීව and සිල්වා http://taboosubjects.wordpress.com/2009/09/04/01-23.

        I normally respond whether it is a challenge or question, if I am convinced the objective of the reader is genuine. Otherwise I don’t.

        Sorry, I do not want to get into to useless debates which serve no purpose. I can give reasons but intentionally avoid doing so because I do not want to be distracted.

        – Taboo

  18. isuru said

    September 20, 2009 at 12:36 pm

    @ Taboo,

    Please read my comment again. It is not a point of mine, what i said was “the very same point that this Migara raises”……..

    Sorry, i also think you don’t reply to some comments. (Includes mine too)
    Don’t know though i’m also in the “සූකර ජාතක” category ;) (I don’t care because though i don’t agree with your certain articles i really enjoy what you write because of your writing style)and mind you the first request was by AncientLearner who is a fan of yours who actively comment on your blogs.

    My personal view on politics is that nobody is perfect and we should appreciate people for their good and should criticize the same for their bad and i’ve never seen you saying a single good thing about MahaRaja, Ranil, UNP, JVP, JHU, Prof, Nalin ………….. (Who the hell do you think should govern this country? Somebody should do it right? Otherwise this would be another Somalia.)
    But i don’t mind that either because this is your blog and you have a right to do anything (Criticizing people by name while you are in anonymity is something else)

    The pathetic situation in Sri Lanka is that there are so many people to criticize everything but a handful to execute or atleast to give options. Do you think it is criticisms which took the world to its pace or is that people who had contributed even in a small way even with mistakes?

    Sinhala kiyamanak thiyenawane “HODANAKOTAI BINDENNE KIYALA”

    That is the reason i said we’d like to have a debate (exchange of ideas) between you and this Migara because it will widen our horizon too. Other than that i have no benefit from it because i don’t know you both.

    Thanks for your comment anyway. Looking forward to your writeups with not only problems but your suggestions as well.

    • Taboo said

      September 20, 2009 at 1:00 pm

      @Isuru,

      You are correct. I do not respond to every comment. This may be for one of the following reasons.

      1. I largely agree with the comment.
      2. I may not agree but have nothing to add. (having already expressed my views)
      3. Another reader has already responded so no point me intervening.
      4. Out of topic.
      5. I postpone responding due to lack of time and then forget.
      6. Do not want to get into fruitless debates.
      ….
      ….

      As for the pathetic character you mention, I have tried once to debate with him (incorrectly assuming he is a civilised individual) but stopped after he used filth to attack me under the guise of ‘anonymous’ comments. (Most of these are now removed.)

      Do you want to debate with someone who uses this kind of language?

      අනේ පලයන් ටැබුවෝ යන්න..උඹගේ මාර පොර ටෝකක් නේ තියෙන්නෙ.උඹලා වගේ විලික්කාඩු රෑපින් කොල්ලො අපි ඕනතරම් දැකලා තියනවා.පදුරකට ගැහුවත් දහයක් පහලවක් විසිවෙනවා..ඒ දවස් වල කලිසමේම කක්ක දාගෙන පස්ස ඉරිච්ච ජංගිකොටන් ඇදගෙන දුවපු චූ කොල්ලා.උඹ ලොකුවෙච්ච තරමක්..

      Sorry, No. I talk only to civilised people.

      (I end this discussion with you now as I do not want to be subjected to another verbal diorrea or worse, be reported to authorities.)

      – Taboo

    • September 20, 2009 at 3:50 pm

      To Isuru
      My intention is not to support Taboo, though I highly appreciate what he writes, especially his competency in handling Sinhala about which I am indeed envious, but to generate a discussion at a decent intellectual level so that we could learn from each other. If you read my comments carefully, you will see that I have often presented a view contrary to what he holds.
      I am simply a pointer and not a final judge on these matters. It is the other readers who are the final judges and I accept their positions.

      • isuru said

        September 21, 2009 at 2:28 am

        @ AncientLearner

        We are in the same boat Brother/Sister

        Hondata kiyawala balanna mage comment eka. Mama kiyanne oya actively comment karanawa kiyala. Eken mama adahas karanne oya Taboo kiyana ewata support karana eheiyek kiyala newei. (That’s the very same reason i even mentioned your name)Goda denek blogs balala liyanne “SHAH NIYAMAI” “WELL DONE” “ELA” wage comments ne. Taboo ge hema article ekema mathaya 100% k darana kenek innawanam e Taboo witharak wenna oni. Ehema nethuwa hema topic ekedima 100% ekama mathaya thiyena aya inna bene. Ekiyanne wanchanika comments misa TRUE comments newei. (Mama hithanne e gonpartla gena Tabooma dannawa ethine)

        Oyage nama mama liuwema oyage comments constructive kiyala dekapu nisa, ehema nethuwa “Malithta gehuwama chanchala andanne ei” wage gonpart kenek unanam oyage nama mama mention karanne ne. Please read my comment well, it seems you misunderstood it. As i always tell, sometimes i totally disagree with Taboo because some writeups seem to be written even without correct facts, BUT i keep on reading because like you, I TOO REALLY APPRECIATE THE WAY HE/SHE USES THE LANGUAGE AND THE WAY HE/SHE PRESENTS THINGS

        @ Taboo

        Tharkayak daddi ewage meti comments denawanam katha nokara inna eka sudusui kiyala matath hithenawa. Mama denne nehe oyala denna athare filthy comments exchange una kiyala. Anonymous kiyala e comment demma kiyala oya kiyala thiyenawa ithin annoymous unama thiyana prashne oka thamai, kauda demme kiyala katawath kiyanna bene. Eya kiyai eya newei kiyala demme oya kiyai eya demme kiyala, apita thiyenne balan inna witharai. Mama nam hithanne oya ewa delete kalayuthuth ne mokada meka kiyawana minissu hari weredda therum ganine.

        Hebei mage pudgalika mathaya nam Kage hari @namak nethuwa manussayek comment danawanam eka address karanne writerta ne. Ithin oyage ihatha karunu 6n onima wargayakata aithi oya kiyana jathiyema comment ekak demmoth kiyawanno mekata sakreeyawa dayaka wei.

        Eg: Ekanganam – True / I agree
        Pissu wikarayak nam – Totally Irrelevant

        Wage ketiyen demmanam eth ethi.

        Anyway i also think we don’t have to continue this longer, however thanks for your comment.

      • September 21, 2009 at 4:27 am

        Thanks, Isuru, it was my fault.
        I now understand the truth behind your suggestion.

  19. Aishani said

    September 24, 2009 at 7:07 am

    Calling todays buddhism ‘Dewadatta Buddhagama’ might actually be and insult to poor devadatta. but this certainly is not the buddhism buddha intended to spread around that is practiced today for sure!!

    Leave aside the article, what I realised from this ( mainly through the comments you have received) was that buddhists in this country are just as much dependant on “Faith’ and “Anda Vishwasaya” as much as any christian or muslim. Their minds seem closed to anything else outside what they have been made to believe and get totally worked up and starts fuming at even things as reasonable as calling buddha “Gauthama”..!!! lol…!!

    Congratulations to you for being able to see whats right and wrong from outside the box. And being able to write it spot-on in a manner that people could understand clearly.
    I strongly believe that this article should be read by ALL BUDDHISTS in this country. But ofcourse the problem is whether todays “Bauddhayas” have the Capacity or the Capability of seeing things in a reasonable light – ‘Madyastha sithin ho andha vishwasayen thorawa kiyawaa therum ganeemata.’
    well.. anyway…
    Good Luck.
    Aish.

  20. Kusal Sampadanaya said

    August 28, 2010 at 2:00 pm

    මහණනි, පහත් ගති ඇති සොරුන් කියතකින් අතපය සිඳ දැමුවත් එහිදීත් වෛර නොකොට මෙත් සිත පතුරුවාලිය යුතු ය. යමෙක් වෛරකරයි නම් පලි ගැනීමේ චේතනාවෙන් යූක්ත වේ නම් එම පුද්ගලයා බුදුන්ගේ ධර්මය ඒ මොහොතේ පිලිනොපදින්නෙකි.

    http://www.lakehouse.lk/budusarana/2009/12/31/PrintPage.asp?REF=vision07

Comments